2016. július 18., hétfő

Krokett sárgarépából tahinis joghurttal


Alapvetően nem mondanám, hogy vegának készülök, de az utóbbi időben (években) mindenféle tudatosság nélkül egyre inkább kezd kikopni a hús az étrendünkből. Nem leszek álszent, néha kifejezetten jól esik egy 2-3 ujjnyi vastagságú közepesen átsült steaket betolni, a tökéletesen elkészített rosé kacsemellről nem is beszélve (jut eszembe, volt neves - jelenleg nagyon népszerű és feltörekvő - étteremben az utóbbival tök negatív tapasztalatom), de ez elég ritka, kb. negyedévente fordul elő. Mázlim van azzal is, hogy a férjem sem az a húszabáló, imádja a zöldségeket, gyümölcsöket, így ő biztos nem fog fennakadni azon, ha sárgarépából, vagy zöldborsóból készült ételeket kell ennie... és még sorolhatnám.

Tegnap, amikor feltettem a fb-ra a krokett képeit, kérték is az ismerőseim a receptet, így azzal a lendülettel be is gépeltem és onnan már csak egy aprócska lépés, hogy ide is felkerüljön. Így legalább nem merül feledésbe a dolog. Amúgy ezek a zöldségfasírtok tök jól passzolnak feltétként főzelékekhez is (legutóbb réparopogóst sütöttem például a mentás zöldborsófőzelékhez), de így, önmagában valami mártogatóssal is tökéletesek.


Hozzávalók:
~ 1 kg sárgarépa, 5-6 ek. apró szemű zabpehely, 1-1 kk. őrölt római kömény és koriandermag, 1-1 marék apróra vágott friss korianderzöld és menta, csipet őrölt fahéj, csipet porított gyömbér (frisset is használhatunk), 1 kis fej vöröshagyma, 8 db aszalt sárgabarack, 5 dkg fenyőmag, szárított chili ízlés szerint, liszt, olaj, só



Elkészítés:
Meghámoztam a répát, majd puhára főztem. Pürésítettem (botmixerrel, hogy nagyon krémes legyen), hozzáadtam a zabpelyhet, a római köményt, a koriandermagot (Én ezt a két fűszert sosem őrölt állapotban veszem, hanem egészben. Felhasználás előtt száraz serpenyőben megpirítom és mozsárban porrá őrlöm.), az apróra vágott friss mentát és korianderzöldet, a fahéjat és  a gyömbért. A vöröshagymát megpároltam kevéske olívaolajon, hogy biztos ne maradjon nyers, majd ezt is a répához adom. A fenyőmagot szintén megpirítom száraz serpenyőben megpirítom (jobb íze lesz így és intenzívebb, de ez úgy általában igaz az olajos magvakra, hogy felhasználás előtt érdemes rápirítani) és az apróra aszalt sárgabarackkal és a szárított chilivel ezt is a répához adom. Érdemes belekóstolni, mert sózni kell bőséggel, de hogy biztosan tudjuk mikor jó, inkább kis adagokban adjuk hozzá és mindig kóstoljuk meg. Összekevertem, hagytam állni, hogy a zabpehely megszívja magát. Felforrósítottam kb. 1 ujjnyi olajat egy magas falú serpenyőben, majd a masszából rudacskákat formáztam, meghempergettem lisztben (zab, durum stb. bármi lehet) és kisütöttem pár perc alatt. Érdemes forgatni sütés közben, hogy szépen egyenletesen piruljon minden oldala. Papírtörlőn leitattam a felesleges olajat.

Mártogatósnak egy csésze görög/török joghurthoz hozzákevertem 3 ek. tahinit (én a dm-ben szoktam venni), 1 gerezd átpréselt fokhagymát és egy-két csepp citromlevet.

A fasírt a joghurtos mártogatós nélkül teljesen vegán, de persze a mártogatóst is könnyedén meg lehet oldani.


2016. május 12., csütörtök

Uborkasaláta halloumival, vagy csak magában


Friss és zöld. Még mindig. Nem tehetek róla, imádom, ha egy egy ételnek természetes tulajdonságánál fogva harsogó zöld színe van. Ma is épp zöldborsókrémleves készült vacsorára, egyszerűen megkívánja a szervezetem ezeket a friss zöldségeket. Az uborkasaláta nem nagy művészet, lehet nem is kellene felraknom ide ezt a "receptet", de szeretem ahogy kinéz, így akkor már a képek mellé idegépelem a receptet is. Grillezett halloumit elég sokszor eszünk, szeretjük, villámgyors és ha Dani ideje engedi, akkor házilag is készít. (egyszer karácsonyra kezdő sajtkészítő szettet kapott tőlem oltóanyaggal meg mindenféle okossággal)


Hozzávalók:
2 db kígyóuborka, löttyintésnyi fehér balzsamecet /vagy bármilyen ecet/, egy csokor friss menta, friss kapor ízlés szerint, só, bors, 1 gerezd fokhagyma finomra vágva (semmiképp nem préselve), görög joghurt, halloumi, olívaolaj


Elkészítés:
Az uborkát zöldséghámozóval szeleteltem. Nyugodtan szeletelhetjük klasszikus módon és formában, én most hosszában vágtam, hogy ilyen csodásan nézzen ki. Meglocsoltam kevés ecettel, sóztam, borsoztam. Félretettem néhány szép mentalevelet, majd a többit a kaporral együtt felaprítottam és hozzákevertem a finomra vágott fokhagymával együtt az uborkához. Dresszingként semmi mást nem kanalaztam rá, mint kevés görög joghurtot. Megszórtam a csírákkal és a félrerakott mentalevelekkel. A halloumit ezalatt Dani megsütötte kevés olívaolajon egy öntöttvas serpenyőben.

  


2016. május 11., szerda

Risotto spárgával és borsóval


A risotto egy teljesen alap étel a mi konyhánkban, imádom készíteni is és enni is nagyon szeretjük. Nagyjából mindig másfélét készítek, vagy másféleképp adom hozzá a hasonló, vagy ugyanolyan zöldségeket, adalékokat. (Na jó... ez kamu, mert risotto bianco is többször van, bár az igaz, hogy más-más feltéttel és bizony a klasszik sáfrányos is gyakori vendég.) Nyilván nem először készült sem spárgával, sem borsóval. Most viszont nem csak simán hozzá akartam főzni a zöldeket a rizshez, hanem egyenesen zöld alapszínt szerettem volna a rizsnek. Volt egy vízióm, miszerint a zöld krém bevonja a rizsszemeket. No, ezt egész jól sikerült megvalósítanom. Amúgy baromi egyszerű elkészíteni, mégis ritkán eszem jót - nagyképűség nélkül: itthon mindig jó -, gyakorta futok bele akár még étteremben is elrontott verzióba. A risottóban együtt kell, hogy éljen a rizs, a krémesség és nem külön a rizs aljára kell valami szaft... A titok állatira egyszerű: a folyamatos keverés. Higgyétek el nekem, ez a tuti! Ha folyamatosan keveritek, megfelelő rizst használtok hozzá, akkor egyszerűen nem lehet elrontani.


Én főztem előző nap egy nagy adag húslevest és ezt használtam alaplének risottóhoz is. Persze lehet ezt vega verzióban, akár zöldségalaplével is, vagy ha halas/tengeri ízekben nyomulunk, akkor halalaplével stb.

Hozzávalók 4 főre:
2 csésze arborio/carnaroli rizs, kb. 1,5 l alaplé, 2 csésze (2,5 dl bögrével mérve) zöldborsó, 1 kis fej hagyma, 6 ek. frissen reszelt parmezán, 3 ek. vaj, 1 dl száraz fehérbor, olívaolaj, 1 csokor zöld spárga, 1 csokor menta (vagy bármilyen friss zöldfűszer, amit szeretünk), borsócsíra


Elkészítés:
A borsó felét (egy csésze) blansírozzuk, majd 1 ek. vajjal turmixoljuk össze annyira finomra, amennyire csak tudjuk és tegyük félre. A spárgát tisztítsuk meg, vágjuk ujjnyi vastagágú darabokra, a csúcsokat hagyjuk egészben.
Kevés olajon pároljuk meg a finomra vágott hagymát, majd öntsük rá a rizst és pirítsuk össze vele. Öntsük rá a fehérbort (hangosan sisteregnie kell, akkor jó), majd ha elfőtt adjuk hozzá az első merőkanál alaplevet. Ha elfőtt, adjuk hozzá a következő kanál alaplevet. Ezt addig ismételjük, amíg meg nem fő a rizs, fogkemény nem lesz (kóstolással bizonyosodhatunk meg rajta, de kb. 4 merőkanál leves fog belemenni a risottoba). Az utolsó merőkanál leves előtt adjuk a rizshez a másik csésze (egész szem) borsót, a felvágott spárgát. Ha a rizs elkészült, zárjuk el alatta a gázt, szórjuk bele a parmezánt, keverjük el benne a borsópürét és plusz egy evőkanál vajat és azonnal tálaljuk, díszítsük borsócsírával.