2012. május 18., péntek

Vaníliás mentaszörp


Van nekem egy kedves ismerősöm, aki a babafotós (leginkább újszülött) kiegészítőket horgolja nekem. Na ő adta nekem ezt az óriási csokor mentát, ugyanis a kertjében enyhén szólva burjánzásnak indult én pedig már régóta ki szerettem volna próbálni a mentaszörp készítését. Gondolkoztam azon, hogy levendulával ízesítem még pluszban, de nem voltam benne biztos, hogy Daninak az bejönne, így maradtam a jó öreg vaníliánál. Nem finomított cukrot használtam a szörp főzésénél, hanem fruktózt. Tudom ez csak részlegesen diabetikus, hiszen ebből is megvan a limit (azt hiszem talán 30 g, de ezzel nem vagyon tisztában – szerencsére), de azért a finomított kristálycukornál szerintem (bár az ehhez értők lehet másképp gondolják) mindenképpen jobb. Eszembe jutott a nyírfacukros megoldás is, de eddig még nem volt időm „olcsó” beszerzési hely után nézni, és a szupermarketek polcáról megvásárolva, bizony simán 5.000 Ft környékére rúgott volna a cukorköltség. Így ezt hanyagoltam. A fruktóz sem olcsó, de legalább fele annyi, mint a nyírfacukor.


Visszatérve konkrétan a szörpre. Finom lett, de én valami brutál mentaízre számítottam (ha megnézzük mennyi friss növényt raktam bele), ehelyett sokkal-sokkal enyhébb lett. Persze teljesen mentaízű, de nem mentolos cukorkára hasonlít. Bár ez lehet pozitívum is. Sőt! Én szerintem a limonádéba cukorszirup helyett konkrétan ezt fogom önteni.


A színe sem zöld, inkább amolyan mentatea színű, de ez érthető, hiszen gyakorlatilag ugyanúgy ázott a szirupban minden egyes levél, ahogy az a teában történne. (fotózás közben csak úgy jöttek-mentek a felhők, kb. ezért nem egyforma egy fotó sem)


Hozzávalók: 
  • 1,5 víz
  • 500 g fruktóz 
  • 1 rúd vanília
  • 1 lapos ek. citromsav
  • 2 citrom leve hatalmas csokor menta (ha van egy csokrunk, amit hatalmasnak gondolnánk, akkor még szedjünk hozzá másfélszer annyit, akkor lesz jó!)

Elkészítés: 
  • A cukorból és a vízből főzzünk szirupot, majd zárjuk el alatta a gázt, dobjuk bele menta letépkedett leveleit, a citromsavat, facsarjuk bele a citromok levét, illetve adjuk hozzá a vanília kikapart magjait és magát a rudat is. 
  •  Fedjük le és hagyjuk állni 1-2 napig, hűvös helyen. Szűrjük le, forraljuk fel újra és töltsük csírátlanított üvegekbe.

8 megjegyzés:

Judyt írta...

Jaj, annyira jó hangulatúak ezek a képek :)

Reni írta...

Most nézem, hogy az alsó kép cseppet ferde :D Nem is vettem észre a vonaton, miközben írtam a posztot :))

Szemi írta...

Nálam is burjánzik a menta, úgyhogy feltétlenül szeretnék belőle szörpöt készíteni. Nyírfacukorral. :)
Meg talán egy adagot kipróbálok barna nádcukorral is, csak az íze miatt.
Úgyhogy a receptet elvittem, kösziii! :)

Gigike írta...

Nagyon jók a képek!! ..és kívánatos a szörp.. :)

Ági írta...

Reni, ha a mentalevelek a forró szirupba kerülnek, akkor nem barnulnak meg? A bazsalikomszörpnél vissza kell hűteni langyosig, hogy ne sárguljon meg, ezért kérdezem.

Bori írta...

A fruktóz energiatartalma nem pontosan ugyanannyi, mint a glükózé? Szerintem igen, és csak cukorbetegnek lehet szerepe, hogy melyiket eszik, mert talán máshogy hat az inzulinelválasztásra, de ha valaki csak fogyókúrás célzattal eszi, akkor nem jobb a fruktóz a glükóz helyett. Egyébként eddig úgy tudtam, hogy a fruktóz még olcsóbb is, mint a glükóz és talán annyi előnye van, hogy kicsit kevesebb is elég belőle, mint a kristálycukorból, mert erősebb az édesítő hatása. Valaki esetleg tudja, hogy mi a tuti glükóz-fruktóz kérdésben?

Reni írta...

Ági, próbáltam ígyis-úgyis, mind a két alkalommal bebarnult 1-2 nap alatt és a szörp színe is ugyanolyan lett mindkét alkalommal. A bazsalikom azt hiszem érzékenyebb egy picit a mentánál (magas hő hatására elillan az íze is)

Bori, ez jó kérdéssor. Én is kíváncsi lennék rá. Igen, a fruktózból tutira elég kevesebb, mint a finomított krisztálycukorból, mert valóban sokkal-sokkal édesebb.

Kriszta írta...

Az a tapasztalatom, hogy a menta a limonádéban is bebarnul néhány óra alatt, gondolom a citrom miatt.

Fruktóznak a 100 g-ra számított energiatartalma valóban ugyanannyi mint a répacukornak, viszont ugyanazon édesítőhatás eléréséhez 35-40%-kal kevesebb kell a fruktózból, tehát már így kevesebb energiát viszünk be.

A fruktóz azért is egészségesebb, mert nem okoz olyan sokkot a szervezetnek, mint a hagyományos cukor. Hirtelen vércukor emelkedés, majd esés a cukorfogyasztás után.