A napfényes Amalfi-part

csodapanorama_01_resize

2010_05_28_rani_0299_resize

2010_06_01_rani_1506_resize

Az Amalfi-part Nápolytól délre, a Sorrento-i félsziget déli részén terül el, Positanotól Vietri-ig (ez utóbbit Salerno elővárosának is szokás nevezni). A partvidék híres vadregényes tájairól, citromültetvényeiről, vékony lépcsős sikátorairól és álomszerűen szép türkiz tengeréről.

2010_06_01_rani_1415_resize

A Tirrén-tenger ezen partvidékét bátran nevezhetjük a földi paradicsomnak, hiszen nem csak a bámulatos tájak láttán táthatjuk a szánkat, hódolhatunk a kulináris élvezeteknek is. A legfőbb táplálékforrást a tenger jelenti, a mai napig jelentős szerepet játszik az itt élők gasztronómiájában a halászat. Találkozhatunk itt tonhallal (pl. Cetara), szardellák tömegével, ördöghallal, skorpióhallal, morgóhallal, kardhallal, különböző helyi halakkal, illetve a tenger gyümölcseivel: homárral, langusztával, kagylókkal, rákokkal, tintahalakkal és polipokkal.

2010_06_02_rani_1806_resize

Ne feledkezzünk meg természetesen a sajtokról sem, ugyanis olyan fantasztikusan finom fajtákkal büszkélkedhet a régió, mint a mozzarella di bufala, a friss ricotta, a fior di latte, a provolone vagy a caciocavallo. A gyümölcsök, zöldségek is az előzőekben fellelhető sokszínűségről árulkodnak, hiszen a rengeteg finom és lédús gyümölcs (mandarin, narancs, citrom, alma, barack stb.) mellett bátran válogathatunk a zöldségekből is (articsóka, cukkini, padlizsán, paradicsom, paprika stb.)

2010_06_03_rani_1948_resize

2010_05_28_rani_0414_resize

Ha repülővel utazunk, akkor Magyarországról a legnagyobb valószínűséggel a nápolyi reptérre érkezünk. A további útra célszerű közvetlen buszjáratot választani, amivel kb. 2 óra alatt az Amalfi-parton találhatjuk magunkat. (mehetünk akár Sorrento-i csatlakozással is, de az lényegesen hosszabb, akár 4 órára is nyúlhat a buszozás időtartama) Ne dőljünk be a taxisoknak – akik mellesleg negyed órás autókázást ígérnek – ők 130 €-t vagy akár több pénzt is kicsikarnak a turistákból, inkább üljünk fel egy SITA buszra, és 3,40 €/fő összegért simán lejuthatunk a célvárosba. Az út izgalmas, kanyargós, aki érzékeny a szerpetinekre, hajlamos a rosszullétre, mindenképpen készüljön erre gyógyszerrel és próbáljon a busz elején helyet foglalni. (a SITA buszok a Porto Immacolatella-ból indulnak, ami a teherkikötőnél található pár száz méterre a Castel Nuovo-tól) Idén már nem közlekedtek a MetroMare járatok és eddig úgy néz ki, hogy idén anyagi okokból már nem is fog elindulni.

2010_05_30_rani_0973_4_5_tonemapped_resize

Az autópálya felől megközelítve a partvidéket először Vietriben tart megállót a menetrend szerinti busz, majd ezt követően sorra bukkannak fel a kisebb-nagyobb, turisták által lerohamozott, illetve kevésbé látogatott városok. Sorban pontosan -> Vietri, Cetara, Erchie, Maiori, Minori, Castiglione, Atrani, Amalfi, Conca dei Marini, Furore, Praiano és Positano. Érdemes említést tenni a tengerszint felett magasabban elhelyezkedő településekről is, például Ravello-ról, Tramontiról, Pontone-ről, Scala-ról.

2010_05_30_rani_0970_1_2_tonemapped_resize

Szervezhetünk magunknak kitűnő gyalogtúrákat, hála az égnek az ösvények viszonylag jól ki vannak alakítva, eltévedni nem nagyon lehet. Ajánlom ilyen "sétának" például Atraniból Ravellót, Amalfiból a Torre dello Zirrot, illetve a Valle delle Ferrierre-t. Mi ezek közül mindegyiket megjártuk, kicsit kimozdítanak a tengerparton punnyadásból (bár bevallom, nekem jelen pillanatban erre is szükségem volt). Vizet mindenképpen vigyünk magunkkal, mert egyik percről a másikra, akár 10-15°-kal is fel tud kúszni a hőmérő higanya, eszméletlenül meleg tud lenni.

2010_06_05_rani_2405_resize

2010_06_01_rani_1692_resize

Campaniában egész évben pezseg az élet, de tavasszal beindul a "fesztivál szezon" (augusztusban Atraniban ajóka, Amalfiban a Négy Hajós Köztársaság ünnepe júniusban, Cetaraban július-augusztus környékén tonhal fesztivál, Ravello-ban júniustól októberig komolyzenei, illetve jazz fesztivál, Scalaban októberben gesztenye fesztivál, Tramontiban borfesztiválok stb.)

2010_06_01_rani_1495_resize

Mi most a "Barocco e... non solo" rendezvénysorozat (la festa delle antiche repubbliche marinare, azaz a négy hajós köztársaság ünnepe) eseményeit követtük szemmel. A megnyitó napján felvonulás volt a városban, majd este a Dóm téren neves művészek adták elő Amalfi legendáját. Eszméletlen volt, tátott szájjal néztem végig, a baletton meg egyszerűen a hideg futkosott a hátamon és a torkomat szorította a sírás a meghatottságtól. Csodálatos volt!

A legenda szerint a város Herkules egyik itt eltemetett szerelméről, Amalphi nimfáról kapta a nevét, ezáltal is halhatatlanná téve kedvesét. Azóta őrzi minden egyes szikla és hullám, a négy elem a nimfa lelkét és emlékét.

Amalfi életében jelentős szerepet játszanak a papírmalmok, a papírkészítés hagyománya. Híres az amalfi itatós papír, amit hagyományos technikával, vízimalmok segítségével készítenek. Ezt a folyamatot és a végtermékeket egyaránt megtekinthetjük a papírmúzeumban.

A környéken minden kisvárosban van piac, többnyire más-más napon.
Amalfi - szerdánként 08:00-13:00 óráig (via Ercolano Marinitől a via delle Cartiere-ig)
Praiano - keddenként 08:00-13:00 óráig, szombatonként 17:00-20:00 óráig (via Costantipoli)
Maiori - péntekenként 08:00-13:00 óráig (Piazza Mercato)
Minori - csütörtökönként 08:00-13:00 óráig (Lungomare California)
Ravello - keddenként 07:30-13:30-ig (Piazza Duomo)
Vietri - szerdánként 08:00-13:00 óráig (Piazetta Ferrigno)

Idén nem nagyon mozdultunk a partvidék területéről, bejártuk Amalfi minden zegét és zugát, voltunk Vietriben, Maioriban, Pontoneban, túráztunk, strandoltunk és hihetetlen jókat ettünk. Az időjárás ott is szokatlanul "rossz" volt, ott is sokat esett az eső és néha nagyon lehűlt az idő.

2010_05_28_rani_0310_resize

2010_05_27_rani_0179_02_resize

Tegnap este fájó szívvel hagytam ott a számomra olyan kedves Atranit, hiszen ez a nyaralás ismét tökéletes volt, megérdemeltük.

2010_05_27_rani_0099_resize

Ha bárkinek bármi információval tudok szolgálni, nyugodtan keressen, eléggé tájékozott vagyok most Amalfi-part témában. Beszéljenek tovább helyettem a képek.

Szállást ismét a bbplanet.it oldalon keresztül foglaltunk, ugyanott szálltunk meg ahol tavaly. A repjegyet online foglaltuk a wizzair oldalán.

2010_06_01_rani_1281_resize

Jön majd még egy étteremajánlós bejegyzésem fotókkal és receptekkel!

Megjegyzések

1. Jaj, de jó! Nagyon szépek a képek :)

VálaszTörlés
  2. Csodás lehetett! Én is kedvet kaptam egy kis kiruccanáshoz:)
    Milyen áron volt a szállás?

3. Csodasak a kepek, koszi a beszamolot!

4. Juj de jó képek!!!!! És milyen hangulatos hely... ahh

Orsi

5. gyönyörű!
    és élvezetes a beszámoló is, ott voltam a képzeletemben. :D
    megérdemeltétek a pihenést! :)
    gondolom jó sok kaját hoztatok haza. :D

VálaszTörlés
  6. Egyszerűen mesés! Szívesen útrakelnék én is újra és újra!

7. Eszméletlen szép ez a hely, a fotók gyönyörűek! Jó volt nagyon így "kora" reggel, tanulás előtt olvasgatni ezt a beszámolót, tökéletes volt a reggeli tea mellé. Nekem is az ilyen nyaralások egyébként a kedvenceim, amikor be lehet járni a vidéket és a kultúra csak úgy ömlik az ember ölébe. Isten hozott vissz a földre!

8. Köszönöm!

Olyan képeket szerettem volna csinálni, amiket ha végignézek, akkor melegséggel telik meg a szívem és ez az egyben visszaadják azt, amit ott láttunk és éreztünk. Na és persze olyanokat, amitől mások is kedvet kapnak az utazásra. Nagyjából sikerült.

Norka, a szállás 45€/éjszaka volt!

VálaszTörlés
  9. De gyönyörű!! Annyira irigyellek, amiért így körbe tudtátok járni ezt a vidéket! Én mindig csak átutazóban voltam arrafelé, eszméletlen hangulata van! Megnyugtató, otthonos, csodaszép! Nagyon jó képeket csináltál :)

10. Tökéletes bejegyzés! A fotók pedig..nos ..le a kalappal :) Köszi!
    üdv
    Petra

VálaszTörlés
  11. Gyönyörűek a képeid... Egészen megkívántam, lehet, hogy ide megyünk nászútra jövő májusban?!
    Panka

12. Kisanyó köszönöm! Még mindig rengeteg látnivaló van, ahova nem jutottunk el... már most visszavágyom :)

Petra, köszönöm!

Panka én szívből ajánlom! Ha bármiben segíthetek, nyugodtan írj!

VálaszTörlés
  13. Jó kis beszámoló, hangulatos képek! Köszi!

14. Szavadon foglak! :)
    Panka

VálaszTörlés
  15. Nagyon vártam már a beszámolót. Hangulatosak a fotók, remélem egyszer mi is eljutunk ide. :)

A körmöd is csodaszép! :D

16. De jó volt nektek... nagyon hangulatos helyen voltatok, és a képeken nem látszik a rossz idő :)

VálaszTörlés
  17. Na ne izélj már! Ha az én képeim fele ilyen jók lennének, akkor a hátsómat a földhöz verdesném. :-)))

18. Képzeld, annyira jól sikerült a beszámolód, hogy már le is foglaltuk a szállást és repjegyet!!! Lehet, hogy lesz majd kérdésem 22-ig :))
    Nagyon köszönjük az ötletet!!!

VálaszTörlés
  19. Gyönyörű helyen jártatok, meseszép fotókat hoztál! :) Már tavaly is irigyeltelek, most pedig már tudom, hogy azt nekem is látnom kell! ...majd egyszer... :))

20. Örülök, hogy tetszik nektek a beszámoló!

Norka, de jó! Hol fogtok lakni pontosan? 22-én mentek? június 22-én? :)) mennyi időre?

Felhőlány, mindenképpen látni kell! És ha egyszer láttad, akkor mindenképpen vissza akarsz majd térni! ;)

VálaszTörlés
  21. Mi most értünk haza Positanoból, nagyon hasznos volt ez és a tavalyi írásaid is :] Persze már most elkezdtük tervezni a következő utat is, annyira a gyönyörű a hely.
    Az a kérdésem lenne, hogy visszafelé, hogy jutottatok ki időben a repülőtérre? (ez a 8 órás indulás elég korainak tűnik, bár most kocsival voltunk és így elég hosszú volt az út, szóval legközelebb már lehet hogy csak repülővel vállalkozunk rá)
    princess

VálaszTörlés
  22. Akkor tényleg nem csak én vagyok így ezzel a hellyel, hogy egyszerűen nem bírok lemondani róla. Amalfi-part-függő lettem :] Hát bizony, hogy korai az a 8 órási indulás... előző este mentünk Nápolyba az utolsó busszal. 10-re a reptéren voltunk 8 órát ki kellett bírni a csövesek társaságában :]